12 Nisan 2008 Cumartesi

ŞİFALI BİR BİTKİ

Bursa'da Cumalıkızık Köyü'ne gitmiştik. Son zamanlarda ünlenmiş bu köy, diziler çevriliyormuş burda. Evleri pek güzel, sokakları şirin mi şirin.


Büyük çakıl taşlarından arnavut kaldırımları var. Ordayken yağmur yağıyordu. Hemen o geniş ahşap kapılı evlerden birine girdik. Tandır ekmeği kokuyordu. Hanımlar sağ tarafta gözleme yapıyorlar. Beyler çay servis ediyorlardı.

Yemek yemek amacıyla girmemiştik ama mis gibi ekmek kokuları, billur çaylar ilgimizi çekti. Çay eşliğinde gözleme yedik.

Yağmur biraz diner gibi oldu. Çıktık dışarı köyün hanımları tezgahlar kurmuşlar, ev reçelleri, ekmekler, tarhana, erişte ve yörede yetişen ilkbahar mevsimine ait bitkileri hem tanıtıp hem de satıyorlardı.

Herkes ilgisini çeken ürünü aldı. Benim de ilgimi yemyeşil ve tazece duran ısırgan otu çekti.
Çok faydalı bir bitki olduğunu duymuştum. Ama nasıl pişirileceğini bilmiyordum. Sordum. Yemeği de salatası da oluyor dediler.

Ankara'ya döndükten sonra aldığım bu sebzeyi yıkadım. İnsanın elini dalıyor biraz. Eğer dayanamam diyorsanız eldiven giyip yıkayın, lakin romatizma ve gut hastaları eğer ellerinde ağrı şikayetleri varsa eldiven giymesinler çünkü sızılarına çok iyi geliyor. Deneyerek öğrendik.

Yıkayıp ayıklanan ısırganı çok az haşlıyorsunuz. Diğer taraftan zeytinyağında bir baş soğanı pembeleştirip, biraz da salça ekleyip üzerine haşlayıp tekrar doğradığınız (iriyse) ısırganı bırakıyorsunuz. Sonra istediğiniz adet yumurtayı çırpıp üzerine barıkıp harlı ateşte yumurtalar dağılacak şekilde pişiriyorsunuz.

Haşladığımız suyu içebilir ya da çorbalara katabiliriz. Üstelik çok lezzetli.

Isırgan otu kavurmasını da afiyetle yiyorsunuz. Çok lezzetli ve yararlı olduğunu daha sonra araştırdım. Kanı temizlemek, kan yapmak, iltihaplı hastalıklarda haşlayıp suyunu içmek faydalıymış.

Bir arkadaşım da kayınvalidesine kanser sonrası kemoterapiden sonra vücudun kuvvetlenmesi için tohumlarını balla karıştırıp yedirmiş. Sonuç çok başarılıymış, yurdumuzun bu güzel bitkisini tanıyalım ve kullanalım. Faydasından başka zararı olmadığını düşünüyorum.

Afiyet olsun.

Hiç yorum yok: